Mirosław Przylipiak


Mirosław Przylipiak, urodzony 6 listopada 1955 roku w Mrągowie, jest wybitnym polskim filmoznawcą, który w znaczący sposób przyczynił się do rozwoju historii i teorii filmu. Jego prace cieszą się uznaniem zarówno w kraju, jak i za granicą.

Obecnie pełni funkcję profesora zwyczajnego Uniwersytetu Gdańskiego, a także wykłada na Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku. Jego badania skupiają się na różnych aspektach kinematografii, co czyni go jednym z czołowych ekspertów w tej dziedzinie.

Kariera naukowa

Mirosław Przylipiak to postać, której edukacyjna ścieżka sięga 1974 roku, kiedy to ukończył V Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku. W pięć lat później, w 1979 roku, zakończył studia z zakresu filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Jego dalsza kariera naukowa nabrała tempa, gdy w 1989 roku obronił doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie opracował ważną pracę zatytułowaną „Modele podmiotowości wypowiedzi filmowej”.

Kolejnym kluczowym momentem w jego życiu była możliwość studiowania w Stanach Zjednoczonych. Przylipiak był stypendystą Programu Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda, które miało miejsce w latach 1998-1999, a także uczestniczył w programie Fundacji Rockefellera w 2002 roku. Jako autor licznych publikacji naukowych oraz książek, znacząco przyczynił się do obszaru teorii i historii kina. Wśród jego dzieł wyróżniają się tytuły takie jak: „Kino stylu zerowego” (1994), „Prolegomena do współczesnej 'gramatyki’ wypowiedzi audiowizualnej” (1995), „Kino najnowsze” (1999, współautorstwo z Jerzym Szyłakiem), oraz „Poetyka filmu dokumentalnego” (2000).

Przylipiak jest również autorem serii wydawniczej „Kino bezpośrednie” (2007-2014), w której starał się wypracować kompleksową definicję dokumentu filmowego, opierając się na szerokim zbiorze materiałów źródłowych. Jego habilitacyjna praca, „Poetyka kina dokumentalnego”, została doceniona Nagrodą im. Bolesława Michałka, a końcowa definicja filmu dokumentalnego, którą sformułował, brzmi:

Film dokumentalny to taki autonomiczny, istniejący jako osobna całość przekaz audiowizualny, który prezentuje wycinek świata kompletnego, w którym znaczenia nominalne są tożsame ze źródłowymi, w którym istnieje dystans czasowy między momentem rejestracji a momentem odbioru, gdzie zostaje zachowana indeksalna wierność odtworzenia czasu i przestrzeni w ramach ujęcia. W którym realizatorzy nie ingerują w rzeczywistość przed kamerą albo ingerują i fakt tej ingerencji czynią elementem strukturalnym filmu, albo też ingerują w tym celu, aby przywrócić taki stan tej rzeczywistości, jaki istniał przed pojawieniem się ekipy filmowej, lub też aby wyzwolić prawdę zachowań osób filmowanych, który naśladuje w swojej strukturze konwencjonalne sposoby właściwego człowiekowi podporządkowania rzeczywistości, w którym funkcja autoteliczna względem warsztatu lub tworzywa filmowego, o ile istnieje, nie może przytłumić i zdominować funkcji przedmiotowej.

W trzech tomach „Kina bezpośredniego” znalazła się analiza zjawiska dokumentalnego filmu bezpośredniego, ze szczególnym uwzględnieniem kanadyjskiego i amerykańskiego Direct Cinema z lat 60. i 70. XX wieku. W 2010 roku uzyskał tytuł profesora nauk humanistycznych, a od 2021 roku pełni funkcję dyrektora Centrum Filmowego na Uniwersytecie Gdańskim.

Przypisy

  1. Artystyczna inauguracja. Nowy rok akademicki 2021/2022 w UG. ug.edu.pl/, 04.10.2021 r. [dostęp 07.10.2019 r.]
  2. Cyt. za: Tomasz Rachwald, Metody dokumentalne w filmie: recenzja książki, „Panoptikum” 12.2013 r., s. 278.
  3. Ewa E. Mazierska, Kino bezpośrednie w soczewce Mirosława Przylipiaka, „Kwartalnik Filmowy”, 66, 2009, s. 218-221.
  4. a b Prof. Mirosław Medard Przylipiak, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 18.11.2018 r.]
  5. WYKŁADOWCY - AKADEMIA POLSKIEGO FILMU. AKADEMIA POLSKIEGO FILMU. [dostęp 18.11.2018 r.]
  6. PRZYLIPIAK MIROSŁAW – Encyklopedia Gdańska [online], www.gedanopedia.pl [dostęp 18.11.2018 r.]

Oceń: Mirosław Przylipiak

Średnia ocena:4.94 Liczba ocen:24